Filler790 210 888

WITAMINA C – NIEZNANE OBLICZE – część 1

Witamina C

Witamina C jest jednym z moich ulubionych związków/suplementów w ogóle. Jej dobroczynne właściwości są bardzo często nierozumiane i pomijane… Kiedy opowiadam swoim znajomym lub zawodnikom, że kiedy jestem chory stosuję witaminę C w dużych dawkach około 15-20 gram co 2-3 h aż do momentu wyzdrowienia, prawie zawsze słyszę: ,,Co?! Przecież to niebezpieczne i niezdrowe!” Jednak rezultaty jakie uzyskuje są zdumiewające. Chciałem dodać, że stosując ten sposób dawkowania, nigdy mnie to nie zawiodło. Wiem, że może brzmieć to jak magia, czy ruszczkarstwo, ale dowiesz się, że to działa i jest wiele badań potwierdzających to oraz wiele innych faktów.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy jest organicznym związkiem z grupy witamin. Jego zastosowanie znane jest od wielu lat. Wiele źródeł podaje, że zalecana dawka dzienna to 45-90 mg, a jej przekroczenie może powodować problemy zdrowotne. Jak się okazuje jest to totalna bzdura! Wiele badań naukowych przedstawia korzyści z zażywania dużych ilości witaminy C!

CZEGO SIĘ OBAWIAMY?

,, Witamina C jest toksyczna” – Mit obalony. Linus Pauling i Albert Szent-Gyorgyi ( prekursorzy w leczeniu dużymi dawkami witaminy C) uważają, że witamina C nie jest witaminą tylko środkiem odżywczym. Wysokie dawki Witaminy C NIE SĄ TOKSYCZNE! Komitet RDA – Recommended Daily allowance w swoim raporcie stwierdza, że wysoki dawki witaminy C:
– NIE POWODUJĄ powstawania kamieni nerkowych,
– NIE POWODUJĄ nadmiernego kumulowania jonów żelaza,
– NIE POWODUJĄ obniżania witaminy B12 i jonów miedzi,
– NIE POWODUJĄ zwiększania zapotrzebowania na tlen,
– NIE POWODUJĄ wtórnego szkorbutu,
– NIE POWODUJĄ efektu utleniającego,
– NIE POWODUJĄ erozji szkliwa na zębach,
– NIE POWODUJĄ reakcji alergicznych.

Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10217058

,, Witamina C powoduje powstawanie kamieni nerkowych” – przez 14 lat obserwowano 85 557 kobiet biorących regularnie witaminę C w dużych dawkach, nie zauważono żadnych negatywnych efektów odnośnie powstawania kamieni nerkowych.

Link: http://orthomolecular.org/resources/omns/v01n07.shtml

Jeszcze wcześniej przeprowadzono podobne badania, ale na grupie mężczyzn – 45 251. Wyniki wskazywały na to, że dawka witaminy C w ilości ponad 1,5 grama na dobę powoduje obniżenie ryzyka wystąpienia kamieni nerkowych.

Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8618271

,,Przedawkowanie witaminy C powoduje… śmierć”. Nie ma nigdzie opisanego chociażby jednego przypadku śmierci spowodowanej przedawkowaniem witaminy C. Stosowanie dużych dawek witaminy C jest znacznie mniej niebezpieczne niż stosowanie jakichkolwiek innych leków – bez porównania!

Warto sięgnąć do faktów. w samym USA każdego roku jest hospitalizowanych około 100 tysięcy ludzi z powodu skutków ubocznych stosowania ogólnodostępnych niesteroidowych leków przeciwzapalnych np. Ibuprofen, Ketoprofen, Paracetamol itd. Z czego 16 500 z tych osób… umiera.

Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9715832

COŚ DLA SPORTOWCÓW – OBNIŻA POZIOM KORTYZOLU

Przyjmowanie witaminy C po treningu obniża poziom kortyzolu we krwi oraz przyśpiesza regenerację. Badania wykazują, że dzięki spożywaniu tej witaminy obniżymy reakcje kataboliczne zachodzące pod wpływem treningu.

The Europen Journal of Applied Physiology opublikowało badania, które wykazały, że grupa aktywnych mężczyzn wykonująca treningi biegowe, przyjmowała 800 mg witaminy C przez 6 tygodni. Mężczyźni, którzy spożywali witaminę C produkowali o wiele mniej kortyzolu od grupy placebo. A także o wiele szybciej pozbywali się kortyzolu z organizmu.

Kolejne badania z 2006 roku przedstawiają, że grupa mężczyzn, która przez dwa tygodnie przyjmowała 1000 mg witaminy C, po 2,5 h biegu zanotowała o wiele mniej kortyzolu w organizmie niż grupa placebo.

Ciekawostki:

  • Brak witaminy C powoduje m.in. upośledzenie procesu tworzenia kolagenu. Kolagen jest niezbędny do normalnego funkcjonowania organizmu.
  • Żeby uzyskać pożądany efekt terapeutyczny, odpowiednio wysokie stężenie witaminy C we krwi MUSI być utrzymane przez dłuższy czas.
  • Video: https://www.youtube.com/watch?t=2&v=62IavgfuVrw

Dziękuję,
Artur Pacek Performance & Nutrition – MS, FNS, USAW, FMS – SCEC TEAM

Bibliografia:
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10217058
> http://orthomolecular.org/resources/omns/v01n07.shtml
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8618271
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9715832
> Ukryte Terapie – Czego ci lekarz nie powie – Jerzy Ziębia
> Food Matters – Jedzenie ma znaczenie [FILM]
> http://www.arturpacek.pl/2-powody-dlaczego-powinienes-spoz…/

Newsletter

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
OK