Filler790 210 888

TRX – PRAWDY I MITY

trx

HISTORIA I POCHODZENIE

TRX został stworzony przez byłego komandosa NAVY SEAL’S – Randy’ego Hetricka. Zauważył on, że żołnierzom którzy przebywają kilka miesięcy na misji w łodziach podwodnych, na statkach, na froncie ciężko jest utrzymać właściwą formę. Postanowił on stworzyć coś co nie będzie zajmowało dużo miejsca, a pozwoli PODTRZYMAĆ formę fizyczną. ,,Rozpoczął eksperymenty korzystając z pasów nośnych od karabinów i innego sprzętu wojskowego. Jego pierwsze ćwiczenia polegały na podciąganiu się z różnych pozycji w celu pobudzenia do wysiłku fizycznego jak największej ilości grup mięśniowych… Po wielu próbach Hetrick stworzył odpowiadające mu połączenie taśm karabinowych, określił długości taśm i wyodrębnił wiele ćwiczeń na poszczególne partie mięśniowe. Po przejściu na emeryturę rozpoczął budowę prototypu swojego sprzętu do treningu w zawieszeniu który dziś nazywa się TRX Suspension Trainer”

PRAWDY

> Jak wskazuje sam zarys historyczny i zamiar tworzenia przez wynalazce pasów do ćwiczeń, celem było umożliwienie żołnierzom podtrzymania formy, nie jej kształtowania i tworzenia 300 spartan.

> TRX działa, ale… tylko do pewnego momentu wytrenowania. Według badań naukowych po upływie 4-6 tygodni bodziec zanika i ćwiczenia przestają być w jakimkolwiek stopniu skuteczne.

> Jeśli chcesz stosować TRX rób to 1 na 10 treningów lub w formie uzupełniania treningu (jedno ćwiczenie na TRX w całej sesji treningowej)

> Treningi z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała znajdują duże zastosowanie w początkowej części rehabilitacji po kontuzji. TRX wykorzystujemy jako ćwiczenia wspomagające powrót po urazie na samym początku. Kiedy sportowcy są w pełni sił nie tracimy czasu na TRX, BOSU, czy inne zabawki tylko ćwiczymy z ciężarem i skupiamy się na kształtowaniu najważniejszych komponentów.

MITY

> Nie jest prawdą, że jednocześnie możesz i ćwiczyć stabilizację i siłę i eksplozywność i wytrzymałość i… itd Badania naukowe wykazują, że stosowanie ćwiczenia siłowego na niestabilnym podłożu nie przynosi żadnych korzyści. Dlatego jeśli myślisz, że będziesz wykonywał pompki na TRX ze stopami na BOSU i talerzem na plecach, nie licz na zwiększenie siły i stabilizacji.

PAMIĘTAJ

Na osobę, która jest niewytrenowana będzie działać praktycznie każdy bodziec treningowy, nawet zwykły spacer. Tak samo, kiedy sportowiec jest na wysokim poziomie wytrenowania, za słabe bodźce treningowe nie będą działać. Dlatego używanie TRX przez sportowców lub osoby wytrenowane jest zupełną stratą czasu.

Czy TRX jest lepszy od robienia niczego? Tak, ale na tym kończą się zalety tego przyrządu. Nigdy nie zastąpi on w żadnym stopniu treningu z ciężarem. Tylko dlatego że coś wydaje się bardziej skomplikowane w wykonaniu tak jak niektóre ćwiczenia na TRX, nie oznacza to że pomoże komuś w zwiększeniu siły, mocy, dynamiki czy nabraniu masy mięśniowej.

Dziękujemy,

Artur Pacek, MS, USAW, FNS, FMS
Miroslaw Babiarz, MS, CSCS, USAW, PES

Newsletter

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
OK