Filler790 210 888

JAK SPRAWNIE GOSPODAROWAĆ HORMONAMI I POZBYĆ SIĘ ,,BRZUCHA” – CZYLI CO MÓWI NAM POMIAR KANKI TŁUSZCZOWEJ

Body Fat%

Jednym ze sposobów który używam w swojej pracy to pomiar tkanki tłuszczowej jako element diagnostyczny. Jak mogłoby się wydawać jest to prosta metoda, która oprócz procentu tkanki tłuszczowej nie mówi nam nic więcej. Jednak sprawdzając grubość fałdów skórno – tłuszczowych, można zdiagnozować znacznie więcej, np sposób postępowania oraz zarządzania gospodarką hormonalną przez sportowców.

Pomiarów dokonujemy za pomocą kalipera. Mierząc 12 miejsc na naszym ciele:

Kaliper

  • Klatka piersiowa,
  • Triceps,
  • Łopatka,
  • Okolice pępka,
  • Przednia część uda,
  • Tylna część uda,
  • Biodra,
  • Kolana,
  • Łydki,
  • Podbródek,
  • Policzek,
  • Fałd pod pachą,

Pierwszą osobą, która zauważyła korelacje pomiędzy poszczególnymi miejscami na naszym ciele, odkładaniem się tkanki tłuszczowej w określonych miejscach, a gospodarką hormonalną jest Charles Poliquin. Stworzył on metodę którą nazwał Biosignature Modulation Protocol. Pomiar ten sugeruje w jaki sposób organizm toleruje węglowodany, jak radzi sobie ze stresem, hormonami androgennymi, a także zarządza hormonem wzrostu, czy testosteronem.

Często zdarza się, że osoba która trenuje oraz odżywia się ,,zdrowo” ma problem z odkładającym się tłuszczem w naszym ciele. Na przykład brzuch – okolice pępka. Jest to sygnał, że może mieć problem z wysokim poziomem kortyzolu w ciele i jego organizm nie potrafi sobie radzić z jego nagromadzaniem. Kolejnym przykładem jest grubość fałdu na tricepsie u kobiet, według Poliquina, kobieta, która ma mniejszą liczbę niż 6 mm oznacza, że spożywała sterydy. Metoda jest niezwykle ciekawa i wielu praktykantów dostrzega wiele korzyści z jej stosowania. Ja również w pracy ze swoimi sportowcami stosuję jej pewne elementy, które bardzo pomagają. Nie zdradzę Wam wszystkich sekretów, ale podzielę się pewnymi wnioskami. Jeśli będziesz zainteresowana/zainteresowany bardziej zapraszam do kontaktu i współpracy.

 

KLATKA PIERSIOWA I TRICEPS

Jeśli w którym z tych miejsc – triceps lub klatka piersiowa tłuszcz nagromadzony jest bardziej, ,a w drugim miejscu w ogóle go nie ma, to oznacza, że organizm nie potrafi nim zarządzać. OBJAWY: nadmierne zmęczenie, obolałe mięśnie, mniejsza efektywność na treningach

POWÓD

  • Ograniczony poziom testosteronu

 

CO ROBIĆ

  • Kombinacja diety i suplementów
  • Chude białko w diecie
  • Cynk – odpowiedzialny za wytwarzanie testosteronu
  • Trening – większa liczba serii, mniejsza liczba powtórzeń, większy ciężar!

———-

UDA I BIODRA – wewnętrzna część bioder i okolice bioder

Nadmiar estrogenów może powodować depresję, osłabiać odporność i spowalniać regenerację po treningach.

POWÓD

  • Podwyższony poziom estrogenów
  • Organizm nie radzi sobie z nagromadzeniem estrogenu
  • Nagromadzenie toksyn wewnątrz organizmu

 

CO ROBIĆ

  • Używać kosmetyków organicznych – unikać prabenów!!!
  • Ograniczyć kontakt jedzenia, wody z plastkiem – 7 w trójkącie oznacza najbardziej toksyczny plastik. Ich potęgowani zwiększa podgrzewanie w mikrofalówkach
  • Pij wodę mineralną

———-

FAŁDY NA ŁOPATKACH I BIODRACH

POWÓD

  • Nadmiar węglowodanów
  • Ciało może zgromadzić tylko 2000 kcal w postaci glukozy – odpowiednik półmaratonu
  • Rozregulowany poziom insuliny

 

CO ROBIĆ

  • Ograniczyć węglowodany
  • Zwiększ spożywanie ,,dobrego” tłuszczu: ryby, awokado, oliwa z oliwek etc.
  • Więcej ćwicz

———-

PODBRÓDEK I POLICZKI

Jeśli nadnercza źle funkcjonują objawami mogą być senność, opóźniony czas reakcji i brak apetytu. Jak to sprawdzić? Przeprowadź pomiar temperatury.

– po przebudzeniu zmierz temperaturę

– zanotuj wynik

– powtarzaj pomiary przez 3-5 dni i oblicz z nich średnią

Jeśli Twoja temperatura oscyluje wokół 36,6-36,8 to wszystko jest w normie. Jeśli jest niższa może sygnalizować zaburzenia hormonalne

POWÓD

  • Nadnercza mogą produkować za mało adrenaliny

 

CO ROBIĆ

  • Spersonalizowanie treningu i dobranie suplementów

———-

OKOLICE PĘPKA

POWÓD

  • Nadmiar kortyzolu – hormonu stresu

 

CO ROBIĆ

  • JEDZENIE

– pij zieloną herbatę

– zwiększ ilości witaminy C i omega 3

– sięgaj po produkty bogate w antyoksydanty – brokuły, kapusta, jarmuż, jagoda, czosnek, zioła i przyprawy, cebula

  • NAWYKI

– kładź się wcześniej spać

– znajdź czas na relaks

– czas dla siebie około 30 min

  • TRENING

Nadmierny trening wytrzymałościowy może powodować nadmierne gromadzenie się tłuszczu. Wykonuj trening siłowy o dużej intensywności

———-

FAŁD POD PACHĄ – z tyłu klatki piersiowej pod pachą

To znak, że możemy mieć problemy z niedoczynnością tarczycy. To gruczoł produkujący hormony odpowiedzialne za metabolizm. Dzięki nim Twoje mięśnie czerpią energię z jedzenia. OBJAWY: sucha skóra, bóle brzucha, zaparcia, na treningu ciągły brak energii

POWÓD

  • Niedoczynność tarczycy

 

CO ROBIĆ

  • 3 duże posiłki zamienić na 5-6 mniejszych
  • Suplementacja witaminą D – zwłaszcza zimą, kiedy jej dostęp z źródeł naturalnych – słońce jest ograniczone
  • Ograniczyć gluten – podrażnia drogi śluzowe drogi pokarmowej co powoduje złe działanie tarczycy

———-

KOLANA I ŁYDKI – wewnętrzna część łydki i okolice rzepki

Niedobór hormonu wzrostu ogranicza regenerację między wysiłkami, wydłuża bolesność i ogranicza ,,widoczność” efektów treningów siłowych, szybkościowych, skocznościowych.

POWÓD

  • Obniżenie poziomu hormonu wzrostu

 

CO ROBIĆ

  • Skup się na regeneracji
  • Postaw na sen
  • Każda 1h snu przed 0.00 to odpowiednik 2h po 0.00
  • Wyłącz TV, Komputer, WiFi, Telefon
  • Wypij herbatę rumiankową, normalna herbata pobudza moczopędność

Dziękuję i pozdrawiam,
Artur Pacek – SCEC – MS, CSAC, FNS, FMS, USAW – Head Strength & Conditioning AZS Koszalin Coach

Newsletter

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
OK