Filler790 210 888

CZYM JEST KOŚLAWIENIE KOLAN I JAK SOBIE Z TYM RADZIĆ?

18236650_1786943811321032_605734175_o

1. Co to za problem?

‚Koślawe kolana’ są stanem, w którym kolana przemieszczają się do środka linii ciała, czyli nasze dolne kończyny formują się w literę X. Oś podudzi tworzy z osią uda kąt otwarty na zewnątrz.

2. Czy u kobiet występują częściej?

Tak, kobiety ze względu na przystosowanie ciała do porodu mają szerszy rozstaw miednicy, a tym samym zwiększony kąt Q ( kąt między linią poprowadzoną od kolca biodrowego przedniego górnego do środka rzepki a drugą linię od środka rzepki do guzowatości kości piszczelowej) a to niestety osłabia siłę bioder.

3. Co powoduje koślawienie kolan?

a) Mięśnie pośladków – Zbyt słabe mięśnie pośladków w połączeniu dość często ze zbyt napiętymi mięśniami przywodzicieli uniemożliwiają prawidłową stabilizację kości udowej.

b) Staw skokowy – Brak mobilności stawu skokowego oraz spięte mięśnie płaszczkowate, stopa stara się kompensować powstałe napięcia przez pronację to natomiast prowadzi do wewnętrznego obrotu biodra, a tym samym stawku kolanowego.

c) Mięsień VMO – czyli mięsień obszerny przyśrodkowy, bardzo często zapominany i lekceważony podczas treningu. Co jest ogromnym błędem, ponieważ odpowiada za stabilizację stawu kolanowego.

d) Mięśnie dwugłowe uda – podobnie jak VMO odpowiadają za stabilizację stawu kolanowego, upośledzenie jego funkcji może prowadzić do zapadania się kolana do wewnątrz.

4. Jak pracować nad ‚koślawymi kolanami’?

a) wzmocnić pośladki (proponowane ćwiczenie: Hip Thrust)

b) mobilizować staw skokowy (Wspięcia na palce z obciążeniem)

c) wzmocnić VMO (proponowane ćwiczenie: Przysiad Kolarski lub Petersen Step-Up)

d) wzmocnić mięśnie dwugłowe ud (proponowane ćwiczenie: Uginanie podudzi)

Moc z Wami,

Natalia Dziubek, SCEC-CPS Level 3

Newsletter

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
OK