Filler790 210 888

CZY OKŁADY LODEM ORAZ ZAŻYWANIE TABLETEK PRZECIWZAPALNYCH SZKODZI

Ice

Co robi zawodnik, kiedy doznaje urazu w trakcie zawodów sportowych? Co robi kulturysta kiedy ma zakwasy? Co robi człowiek, który stłucze sobie stopę o kant mebla? Co robi większość sportowców po wysiłku fizycznym?

Wszyscy robimy to samo i wszyscy doradzają nam to samo, czyli obłożyć miejsce urazu lodem, a następnie zażyć tabletki przeciwzapalne. To jest bardzo ZŁA RADA!!

Wielu ludzi zna skrót RICE, który oznacza Rest, Ice, Compression, Elevation czyli: Odpoczynek, Lód, Kompresja, Elewacja. Od wielu, wielu lat sposób ten był i nadal jest zalecany przez lekarzy, fizjoterapeutów, trenerów, aptekarki czy znajomych. Okazuje się, że ten protokół nie tylko nie pomaga, ale SZKODZI i zapobiega normalnemu procesowi odnowy i regeneracji tkanek. Lekarz Gabe Mirkin, który stworzył protokół RICE 36 lat temu w swoim najnowszym artykule na stronie internetowej przyznał, że lód oraz odpoczynek opóźniają reakcję gojenia się i nie są zalecane.
Po jakimkolwiek urazie tkanek miękkich (skręcenie, wybicie, zwichnięcie, uderzenie, ból mięśni itd) zapoczątkowuje się proces samozdrowienia i rozpoczynają się trzy fazy gojenia.

Te fazy to:
1. Faza zapalna
2. Faza namnażania
3. Faza przebudowy

W trakcie tego procesu dochodzi do regeneracji i odbudowy naszych tkanek. Oznacza to, że stan zapalny (faza pierwsza) jest naturalnym i niezbędnym procesem gojenia się tkanek. Dlaczego więc okładamy nasze ciała lodem oraz zażywamy tabletki przeciwzapalne? Tego tak naprawdę nie wie nikt. Spekulacje są takie, że 60-70 lat temu lekarze, trenerzy, terapeuci czy zwykli ludzi nie mieli nic innego w zasięgu ręki więc sięgali po lód i tak robimy po dzień dzisiejszy.

Co się dzieje, kiedy obłożymy miejsce urazu lodem? Chcąc nie doprowadzić do stanu zapalnego zatrzymujemy przepływ krwi, co prowadzi do zatrzymania pierwszego kroku w naturalnym procesie gojenia się tkanek. Kto w ogóle wpadł na pomysł, że to jest dobre?

CZY NAPRAWDĘ MYŚLICIE, ŻE NATURALNA REAKCJA ZAPALNA NASZEGO ORGANIZMU TO JAKAŚ POMYŁKA?
Nasze ciało nie uzdrowi się bez stanu zapalnego. Jest on bardzo potrzebny do całego procesu odnowy naszych tkanek. Układ limfatyczny to “otwarty układ naczyń i przewodów, którymi płynie jeden z płynów ustrojowych – limfa, która bierze swój początek ze śródmiąższowego przesączu znajdującego się w tkankach”. Układ limfatyczny odpowiedzialny jest za transport płynów wraz z układem krwionośnym. Opuchlizna, obrzęk czy krwiak muszą przejść przez układ limfatyczny żeby zostać wyeliminowanym z miejsca urazu. Lód uniemożliwia połączenia pomiędzy naszymi mięśniami oraz nerwami, wyłącza wszelkie sygnały dostarczania do miejsca urazu niezbędnych składników odżywczych oraz co za tym idzie ,,odcina” układ limfatyczny i krwionośny od prawidłowej regeneracji miejsca urazu. Dodatkowo żadne badanie nie wykazało, aby lód tak naprawdę zmniejszał opuchliznę. Kładąc lód zatrzymujemy proces, który i tak zostanie zapoczątkowany, kiedy ten lód zdejmiemy.

Tabletki przeciwzapalne są jeszcze tragiczniejsze w skutkach dla naszego organizmu niż lód. Tabletki te zatrzymują wszelki sygnały reakcji zapalnej w naszym organizmie, a więc nasz organizm myśli, że nic nam się nie stało. W jaki więc sposób nasze ciało ma się więc zregenerować?

Dodatkowo, tabletki przeciwzapalne prowadzą do niestabilności stawów właśnie dlatego, że nie nigdy nie zostaje zapoczątkowana pierwsza i najważniejsza reakcja naszego organizmu, czyli reakcja zapalna. Przez to nasza regeneracja tkanek nigdy nie bedzie kompletna. Dla sportowców nieprawidłowa odnowa tkanek może być początkiem końca kariery. Najnowsze badania przy których pobrane zostały próbki krwi wykazały, że lód prowadzi do jeszcze większych uszkodzeń mięśni przez zwiększenie kinazy fosfokreatynowej, która jest znacznikiem uszkodzenia mięśni.

Co w takim razie robić kiedy doznajemy kontuzji, urazu lub kiedy bolą nas mięśnie po wysiłku?

1. Terapia manualna (wszelki ruch wokół miejsca urazu) lub terapia elektryczna (elektroterapia) . Ruch pozwala na lepszy przepływ krwi, szybsze dostarczanie niezbędnych składników odżywczych oraz sprawniejsze gojenie się miejsca urazu. Jeżeli terapia manualna jest zbyt bolesna, wtedy używamy elektroterapię.

2. Masaż tkanek głębokich i uwalnianie mięśniowo-powięziowe – stosowane w przypadku zakwasów czy ogólnym zmęczeniu po wysiłku fizycznym.

3. Kurkuma – najzdrowsza przyprawa świata naturalnie przyśpiesza gojenie nie blokując reakcji zapalnej.

4. Dodatkowo zalecane jest spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3, picie zielonej herbaty, używanie przypraw takich jak: imbir, pieprz cayenne, cynamon, rozmaryn itd., suplementacja BCAA (aminokwasy rozgałęzione) oraz picie dużej ilości wody.

5. Kąpiel w chłodnej wodzie (krioterapia). Najważniejsze, żeby temperatura wody nie była niższa niż 10 i nie większa niż 20 stopni Celcjusza, a czas trwania zabiegu to około 15-20 minut.

6. Sauna lub ciepłe okłady z przerwami na chłodny prysznic. Na przykład 3 razy po 10 minut.

7. Paracetamol – środek przeciwbólowy, który nie blokuje reakcji zapalnej organizmu

Dziekuję,
Mirek Babiarz, MS, CSCS, USAW, PES – SCEC® Team

 

BIBLIOGRAFIA: 

1. Mirkin G. Why Ice Delays Recovery. March 16, 2014. http://drmirkin.com/fitness/why-ice-delays-recovery.html. Accessed June 4, 2014.

2. Malone T, Engelhardt D, Kirkpatrick J, Bassett F. Nerve injury in athletes caused by cryotherapy. J Athl Train. 1992; 27(3): 235–237.

3. Tseng CY, Lee JP, Tsai YS, Lee SD, Kao CL, Liu TC, Lai C, Harris MB, Kuo CH. Topical cooling (icing) delays recovery from eccentric exercise-induced muscle damage. J Strength Cond Res. 2013;27(5):1354-61. doi: 10.1519/JSC.0b013e318267a22c.

4. Tidball JG, Wehling-Henricks M. Macrophages promote muscle membrane repair and muscle fibre growth and regeneration during modified muscle loading in mice in vivo. J Physiol. 2007; 578: 327-336.

5. Tidball JG. Inflammatory processes in muscle injury and repair. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2005;288:345-353.

6. Nemet D, Meckel Y, Bar-Sela S, Zaldivar F, Cooper D, Eliakim A. Effect of local cold-pack application on systemic anabolic and inflammatory response to sprint-interval training: a prospective comparative trial. European Journal of Applied Physiology. November 2009, Volume 107, Issue 4, pp 411-417.

7. Ho SS, Illgen R, Meyer R, et al. Comparison of Various Icing Times in Decreasing Bone Metabolism and Blood Flow in the Knee. Am J Sports Med. 1995; 23(1): 74-76. doi: 10.1177/036354659502300112.

8. Drez D, Faust DC, Evans JP. Cryotherapy and nerve palsy. American Journal of Sports Medicine. 1981; 9:256-257.

9. Gerstenfeld L, Thiede M, Seibert K, Mielke C, Phippard D, Svagr B, Cullinnane D, Einhorn T. Differential inhibition of fracture healing by non-selective and cyclooxygenase-2 selective non-steroidal anti-inflammatory drugs. Journal of Orthopaedic Research.2003;21(4):670-675.Article first published online: 1 JAN 2006. DOI: 10.1016/S0736-0266(03)00003-2.

10. Guyton, A. et al. Textbook of Medical Physiology. Philadelphia, PA: W. B. Saunders, 1996, p. 620.

11. Akeson, W. et al. The Chemical Basis of Tissue Repair. Chapter 6 in Rehabilitation of the Injured Knee. Hunter, L., editor, 1984, St. Louis, MO: Mosby, pp 93-148.

12. Ford, H. Physiology of Soft Tissue Healing. Chapter 4 in Rehabilitation of the Knee: A Problem Solving Approach by Bruce H. Greenfield, 1993, Philadelphia, PA, F.A: Davis Company, pp. 85-109.

13. Van den Bekerom M, Struijs P, Blankevoort L, Welling L, Van Dijk C, Kerkhoffs G. What is the evidence for rest, ice, compression, and elevation therapy in the treatment of ankle sprains in adults. J Athl Train. 2012; 47(4): 435–443.

 

Newsletter

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
OK